Tallinna Lehola Lasteaed panustab kiusamise ennetusse programmi «Kiusamisest vabaks» kaudu
- 29. января 2025 |
- Metoodika rakendamine
Tallinna Lehola Lasteaia personal osales programmi “Kiusamisest vabaks!” põhikoolitusel eelmise aasta septembris.
Programmi «Kiusamisest vabaks» eesmärk on luua turvaline ja toetav keskkond lastele, ennetada kiusamist ning kasvatada laste seas hoolivust ja sallivust. Rühmades viiakse täna läbi erinevaid tegevusi, mis keskenduvad empaatia, koostöö ja sallivuse arendamisele.
Tallinna Lehola Lasteaias on 10 rühma. Kiusamisest vabaks tegevused on toimumas seitsmes rühmas, kolm rühma koguvad programmiga alustamiseks veel hoogu.
Pöialpoiste rühmas on programmi juurutatud juba sõimest saadik ja lastele on väikeste karude näol kujunenud turvalisust pakkuvad sõbrad, kellele rääkida oma tunnetest. Õpetajad kasutavad tihti Kiusamisest vabaks programmi kodulehel olevaid tegevusideid, et planeerida rühmas tegevusi. Näiteks on tähistatud aitäh päevi ja sallivuspäeva. Õpetajad on märganud, et Pöialpoiste lapsed märkavad üha rohkem üksteise muresid ja oskavad üksteist lohutada, julgustada. Lapsevanematele laste edusammude nähtavaks tegemiseks kasutatakse “ Karu kiidab” tegevuskaarte. Päeva jooksul märkab Suur Sõber Karu laste tegemisi ja õhtuks on lapsel kapi küljes kiitus. Näiteks koristad enda järelt või lased sõbral kenasti puhata.
Mesimummude rühmas on Suur Sõber Karu igas hommikuringis kohal. Karu tervitab lapsi ja loob turvalise alguse päevaks. Reedeti saab Sõber Karu rännata laste kodudesse ja uuel nädalal saab üheskoos märkmikust avastada toimunud rännakuid või tegemisi. Selline tegevus aitab kasvatada lastes ühtekuuluvustunnet. Kohvri sisu on samuti koos uudistatud. Näiteks on õpetajat tegevuste läbiviimisel toetanud kohvris kaasas olnud vestluskaart meelega joonistamisest teise lapse paberile.
Sipsikute rühma õpetajad tõid välja selle, et laste seas on Suurest Sõber Karust kujunenud autoriteet. Karu juttu ja soovitusi võtavad lapsed väga kuulda. Väikeste karude kodu on Sipsikutel lapsevanemate abiga saanud väga uhke. Karud elavad suures majas ja igal karul on oma tuba. Maja on Sipsikute karukestel alati korras.
Lottede rühmas oodatakse veel mõningaid karusid kodudest tagasi. Rühmaga on liitunud uusi lapsi, kes veel ootavad oma karuga kohtumist. Samas ei ole väikeste karude puudumine takistanud tegeleda programmi tegevustega. Üheskoos on jutukeste järgi tehtud seljale joonistamist ehk hea puudutuse meetodit. See aitab lastele näidata, mis vahe on heal ja halval puudutusel.
Klaabude rühmas lastel väikeseid karusid ei ole. Kasutatakse Suurt Sõber Karu või programmi teemade raames teisi elemente. Õpetaja on kasutanud näiteks kivikestega täidetud kotti. Lastel tuli valida pimesi kotist üks kivi. Kivisid võrreldi omavahel. Nähti, et iga kivi on erinev- nii nagu meie isegi.
Lepatriinude rühma lastega vesteldes selgus, et lastele karude koosolekud väga meeldivad. Lapsi kuulatakse ning neis tekkivaid tundeid mõistetakse.
Rühmad, kes on programmiga hoogu kogumas saavad võimalusel osaleda aktiivselt tegutsevate rühmade erinevates mängulistes ja harivates tegevustes. Õpetajad saavad praktilist tegevust vaadeldes kogeda seda, kuidas programm lasteni viiakse.
Oleme arvamusel, et programm «Kiusamisest vabaks» peab jõudma aktiivselt igasse rühma. Selleks teeme sihipärast tööd, et iga õpetaja tunneks julgust alustada programmi tegevustega.
Selline terviklik lähenemine aitab tagada, et «Kiusamisest vabaks» väärtused ei jää üksnes sõnadeks, vaid muutuvad kõigi lasteaialaste ja -töötajate igapäevaseks käitumisnormiks.