Avaleht » Metoodika igapäevaelus » Paremad Praktikad

Metoodika lõimimine

Hea märkamise mäng muudab õpilased sõbralikumaks

Kuupäev

Ahja Kooli õppealajuhataja Rita Lutsarž

Sel sügisel arutasime kooli tugispetsialistidega uusi võimalusi, kuidas õpilaste käitumist sõbralikumaks ja paremaks muuta. Valikutest jäi sõelale märkamise mäng. Otsustasime proovida, kas mäng toimib ning alustasime esimese kooliastmega juba oktoobris. Mäng seisneb heateos ja selle märkamises.

Mängu käigus õpitakse märkama klassikaaslaste igapäevaseid tegevusi, milles väljenduvad sõbralikkus, abivalmidus, austus, sallivus ja muu positiivne käitumine. Tegevus pannakse koolipäeva jooksul paberile kirja nii heategija kui heateo märkaja nimega. Tabel ripub klassis kõigi silme all ja tegevused on kõigile nähtavad. Mängu hea pool on ka see, et õpilane, kes pole nii võimekas või jääb tagasihoidlikkuse tõttu teiste varju, saab mängus kaasa lüüa ja saada tunnustatud. Kiitus meeldib ju kõigile ja selle nimel ollakse nõus pingutama.

Kõik hea saab kirja peamiselt laste endi initsiatiivil

Õpilaste abilisteks on tublid klassijuhatajad Aili Siitoja, Leili Rood ja Ülla Rebane. Iga nädala algul teeme kokkuvõtte ning premeerime tunnustuskaardiga tähelepanelikke märkajaid ning heateo tegijaid. Kuu lõpus tunnustame enam märkamisi ja heategusid sooritanud lapsi diplomiga. Tunnustuskaarte aitavad üle anda eelnenud nädala tublimad lapsed. Nädala tulemused ja fotod on näha kooli kodulehel ning kooli teleris.

Missuguseid heategusid õpilased oluliseks peavad? Toon siin mõned näited: ukse avamine, kaaslase lohutamine, asjade laenamine, kukkunud esemete üles võtmine, maiustuste pakkumine, abi õppimises, ohtlikkust olukorrast teatamine. Oleme selle sügise jooksul õpetajatega kogenud, et mäng laiendab lapses oskust näha ümbritsevas head, ning õpilane õpib ka ise rohkem kaaslast aitama. Kui algul oli õpilaste poolt märgatud 3-4 head tegu, siis praegu loen sedelitelt kümmekond erinevat märkamist. Ilmselge progress on olemas.

Kuigi mäng on võistlusemaiguline, jääb korduv positiivne tegevus lapse mälusoppi alles ja eelduste kohaselt seal ka kinnistub.

Liitusime möödunud aastal "Kiusamisest vaba lasteaed ja kool" projektiga ja hea märkamise mäng sobib suurepäraselt sellesse konteksti.